- Utilizarea dispozitivelor multimedia conectata la structura cerebrala
- Imunitatea scazuta poate reactiva herpesul zoster (zona zoster)
- Atentie la sindromul de oboseala cronica, mai frecvent in sezonul rece
Atentia, cheia succesului pentru un copil premiant
Un nou an scolar vine intotdeauna cu o multitudine de schimbari pentru copil, dar si asteptari pentru parintii care spera la rezultate bune din partea copilului lor. Unul dintre principalii factori care determina reusita copilului la scoala este atentia. Nu este o noutate ca un copil atent intelege mai bine lectiile, isi face mult mai usor temele si intr-un final are rezultate bune.
Cuprins
Ce este atentia?
Mecanismul formarii atentiei
Cum se explica ca retinem informatii atunci cand nu suntem atenti?
Importanta atentiei in mecanismul de invatare
Forme de stimulare a atentiei
Ce este atentia?
Asociata cu performanta si succesul, atentia este un proces care se refera la modul in care prelucram in mod activ informatiile din mediul inconjurator, fiind un concept studiat si utilizat in psihologia cognitiva si neuropsihiatrie. Din punct de vedere psihologic, atentia este un act selectiv al perceptiei. In mod constant, suntem bombardati cu o cantiate mare de informatii, motiv pentru care apare nevoia stabilirii unui filtru prin care ne centram selectiv pe anumite elemente sau aspecte ale unei situatii. Astfel, obiectul atentiei se distinge mult mai bine, fiind mai clar fata de restul care raman undeva in fundal.
Mecanismul formarii atentiei
Din punct de vedere neuropsihic, atentia depinde de activitatea anumitor structuri ale trunchiului cerebral, implicate in acest proces. Selectarea informatiilor este rezultatul formarii la nivelul scoartei cerebrale a unei zone de excitabilitate optima. Datorita acestui fapt, obiectele si fenomenele aflate in centrul atentiei sunt reflectate cu multa precizie si acuratete. Monitorizarea activitatii structurilor nervoase implicate in procesul atentiei se poate face printr-o electroencefalograma obisnuita, dar si alte investigatii specifice.
Cum se explica ca retinem informatii atunci cand nu suntem atenti?
Desi suntem concentrati pe un anumit subiect, de multe ori ne dam seamna ca am fost atrasi de altceva. Copiii, la ore pot fi foarte usor distrasi de la activitatea de baza de multe alte activitati sau lucruri care se intampla in paralel. Este un proces normal, care face parte din atentia involuntara. Astfel, in functie de absenta sau prezenta intentiei de a fi atent, a depunerii unui efort voluntar in vederea atingerii unui scop stabilit, atentia poate fi involuntara, voluntara sau postvoluntara.
Atentia involuntara - este o forma elementara si naturala a atentiei. Subiectul nu trebuie sa depuna un efort pentru a fi atent, procesul declansandu-se spontan, neintentionat. Desi de multe ori acest tip de atentie este perceput ca fiind perturbator, atentia involuntara este foarte importanta in obtinerea unor rezultate bune dupa un timp indelungat de concentrare, atunci cand apare senzatia de oboseala si plictiseala.
Atentia voluntara - este o forma superioara a atentiei si consta in orientarea selectiva si deliberata asupra unui obiect, sarcini sau activitati. Acest tip de atentie are la baza o intentie, un scop asumat. Datorita acestui tip de atentie, reusim sa facem fata atat activitatilor placute si atractive, cat si celor neinteresante si mai putin placute. Desi acest tip de atentie ajuta copilul in procesul de invatare sau in activitatile pe care trebuie sa le indepineasca, trebuie sa stim ca perioadele de concentrare prelungita atrag dupa sine o stare de oboseala si epuizare psihica.
Atentia postvoluntara - psihologii au observat ca desfasurarea repetata a unei sarcini asumate constient si voluntar, trece in timp sub tutela procesarilor automate. Astfel, de exemplu daca la inceput efectuarea anumitor exercitii matematice necesita o anumita concentrare, fiind implicata atentia voluntara, insa dupa un anumit timp, atunci cand copilul intelege formulele si mecanismele exercitiului, va efectua exercitiile fara un efort deosebit.
Importanta atentiei in mecanismul de invatare
Atentia este implicata in mod direct in actul de invatare, alaturi de memorie si perceptie. Orice proces de cunoastere implica focalizarea constiintei elevului si castigarea atentiei sale. Atentia este cea care selecteaza informatiile, oferind doar o anumita portiune din campul selectiv, intensificand impresia si oferind claritate. Astfel, un copil care reuseste sa fie atent la cele discutate in clasa, intelege mult mai bine ceea ce i se explica si la final de zi isi poate face cu multa usurinta temele. Sigur, exista si copii care datorita atentiei mult mai dezvoltate, invata si inteleg totul din primul moment, fara a mai avea nevoie de aprofundare.
Orice profesor sau parinte isi poate da seama foarte usor daca copilul este atent, efectele atentiei fiind exprimate printr-o serie de elemente definitorii specifice limbajului non-verbal.
Forme de stimulare a atentiei
Scoala solicita permanent si sistematic atentia copilului, stimuland-o prin divese metode. Un mod interesant de prezentare a informatiilor, implicarea imaginilor si a sunetelor atrag atentia copilului, implicandu-l in procesul de cunoastere. Un volum mare de informatii si o stimularea intensa poate duce rapid la instalarea oboselii copilului, aparitiei anumitor sincope si intr-un final refuzul copilului de a mai merge la scoala sau de a invata. Este foarte important ca atat profesorii cat si parintii sa observe copiii si nevoile acestora, astfel incat sa le ofere alternative si momente de relaxare. In cazul copiilor cu deficit de atentie, este recomandata evaluarea psihologica si initierea terapiilor specifice.
Pentru mentinerea functionarii la nivel optim a structurilor cerebrale implicate in procesul atentiei si imbunatatirea acesteia este recomandata adminstrarea suplimentelor dedicate imbunatatirii activitatii nervoase. Creierul uman este compus in procent de 60% din grasimi, 30% din acestea fiind DHA, un acid gras care se gaseste in invelisul celular, in retina si la nivel cardiac, fiind direct implicat in activitatea nervoasa. DHA este un acid gras polinesaturat care ajuta la mentinerea atentiei si dezvoltarea inteligentei copilului prin cresterea capacitatii de concentrare a acestuia. Trebuie sa stiti ca acizii grasi polinesaturati nu pot fi sintetizati de organism, acestia fiind adusi prin intermediul suplimentelor alimentare. Unul dintre cei mai cunoscuti acizi grasi polinesaturati este Omega-3 si se gaseste in uleiul de peste.
Produse recomandate
-
Pure DHA
90 capsule moi ma...- Pret obisnuit
- 89,00 lei